*Αποκαλυπτικά τα αποτελέσματα της πρώτης πανελλαδικής έρευνας η οποία πραγματοποιήθηκε στον χώρο της εκπαίδευσης
Περιφρονούν τα κόμματα αλλά εμπιστεύονται την κυβέρνηση, την Εκκλησία και τους... καλλιτέχνες
Απαισιοδοξία για την πολιτική, αισιοδοξία για την οικονομία εκφράζουν οι νέοι και οι νέες της χώρας μας στην πρώτη μεγάλη έρευνα που έγινε πανελλαδικά στον χώρο της εκπαίδευσης στη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Ωστόσο τα αισθήματα που τρέφουν οι νέοι είναι ανάλογα της ενημέρωσης που έχουν, καθώς για την πολιτική εμφανίζονται κακώς πληροφορημένοι, ενώ για την οικονομία φαίνεται ότι έχουν πιο καλές πληροφορίες. Πιο αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης πάντως κρίνονται η κυβέρνηση και οι εκπρόσωποί της.
Η έρευνα έγινε από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Οπως αποκαλύπτουν τα συμπεράσματά της, οκτώ στουςδέκα νέους και νέες δείχνουν σήμερα μεγάλο ενδιαφέρον για την πολιτική, αλλά εκφράζουν δυσαρέσκεια για τους χειρισμούς των πολιτικών κομμάτων του κοινοβουλίου, ενώ επτά στους δέκα νέους έχουν καταλάβει ότι ο δρόμος για μια επιτυχημένη καριέρα προϋποθέτει «επαρκή» οικονομική ενημέρωση. Ετσι 56% των ερωτηθέντων μαθητών χαρακτηρίζονται καλοί γνώστες των οικονομικών θεμάτων, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό αυξάνεται θεαματικά στο 74,4% για τους φοιτητές και στο 79,6% για τους εργαζόμενους νέους. Οι νέοι δηλώνουν στην πλειονότητά τους ότι τα κόμματα του κοινοβουλίου δεν ενδιαφέρονται για το συμφέρον του λαού. Είναι δύσπιστοι και συχνά... ξεροκέφαλοι (μόνο 3 στους 10 αλλάζουν πολιτικές απόψεις), αλλά δηλώνουν ότι αν έπαυαν να υποστηρίζουν ένα κόμμα, γι' αυτό θα «έφταιγαν» κυρίως τα MME!
Την ίδια στιγμή όμως μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων εκφράζεται αρνητικά για τους οικονομικούς μετανάστες, έχει αρνητική γνώμη για τους εκπαιδευτικούς, θεωρεί ότι ο πολιτισμός έχει εμπορευματοποιηθεί και εμπιστεύεται τους καλλιτέχνες και την Εκκλησία ως πιο έγκυρες πηγές ενημέρωσης σε θέματα της καθημερινότητάς τους.
H έρευνα έγινε σε δείγμα 799 ατόμων (μαθητών, σπουδαστών IEK και KEK, φοιτητών AEI-TEI και νέων εργαζομένων). Το 85,0% του δείγματος των νέων που συμμετείχαν σε αυτή προέρχεται από αστικές περιοχές, το 10,9% από ημιαστικές και το 4,1% από αγροτικές περιοχές. Οπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, οι απόψεις της «νέας γενιάς» για τα κυρίαρχα πολιτικοοικονομικά και κοινωνικά θέματα συνοψίζονται στα εξής:
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Εντονο ενδιαφέρον, αλλά κακή γνώση και πληροφόρηση, δυσαρέσκεια και απαισιοδοξία χαρακτηρίζουν την πλειονότητα των ερωτηθέντων. Οι νέοι τάσσονται υπέρ της ανάγκης συμμετοχής στα κοινά και εκφράζουν θετικές απόψεις για τη συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ενωση και αρνητικές για τα ελληνικά κόμματα και τον ρόλο τους.
Κατά κατηγορία, το 58,0% των μαθητών, που έχουν μεσαία κοινωνικοοικονομική προέλευση, δείχνει μεγάλο βαθμό ενδιαφέροντος για την πολιτική, αλλά εξίσου εύκολα μεταπείθεται. Αντίθετα, μικρός είναι ο βαθμός της γνώσης, της αισιοδοξίας και της ικανοποίησής τους για τα πολιτικά θέματα. Στους φοιτητές, το 27,2% των ερωτηθέντων είναι πολιτικά απογοητευμένοι και τηρεί κριτική πολιτική στάση. Ετσι παρά το γεγονός ότι ενδιαφέρονται πολύ για την πολιτική και διαθέτουν μέτρια επίπεδα γνώσης γι' αυτή, εν τούτοις εμφανίζονται να είναι πολιτικά απαισιόδοξοι, ανικανοποίητοι και ανελαστικοί. Την ίδια ξεκάθαρα αρνητική εικόνα έχει και το 50% των ερωτηθέντων που είναι εργαζόμενοι νέοι.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Καλή γνώση και πληροφόρηση, ικανοποίηση, αισιοδοξία και υψηλό ενδιαφέρον, αλλά μικρή ενεργοποίηση και ευελιξία δείχνουν τα συμπεράσματα της έρευνας. H πιο αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης θεωρείται η κυβέρνηση.
Κατά κατηγορία, το 54,0% των μαθητών του δείγματος, οι οποίοι είναι μεσαίας κοινωνικοοικονομικής προέλευσης, δείχνουν αισιοδοξία για την οικονομική πορεία της χώρας, καθώς επίσης και το 39,8% των φοιτητών, παρ' όλο που καμία από τις δύο αυτές κατηγορίες δεν είναι αντίστοιχα ευέλικτες και ενεργοποιημένες. Το 36,6% των νέων εργαζομένων είναι σε μεγάλο βαθμό θετικό, αλλά το ενδιαφέρον τους για αντίστοιχα θέματα κινείται σε μέτριο επίπεδο.
LIFESTYLE
Οι τάσεις στον τομέα της καθημερινότητας των νέων περνούν από τις αντιφατικές οδούς των καλλιτεχνών και της Εκκλησίας... Αυτές οι δύο πηγές, με τρίτη τους ειδικούς επιστήμονες, θεωρούνται οι πιο αξιόπιστες για την ενημέρωσή τους σε θέματα που αφορούν την καθημερινότητα και το κοινωνικό περιβάλλον τους. Γενικά πάντως οι νέοι δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μεγάλη ικανοποίηση και ενεργοποίηση, αλλά σχετική απαισιοδοξία και ανελαστικότητα για τα θέματα της καθημερινότητας και του τρόπου ζωής τους. Το 14,7% των φοιτητών, που ανήκουν σε χαμηλά κοινωνικά στρώματα, εμφανίζεται ιδιαίτερα απαισιόδοξο και χαμηλά ενεργοποιημένο στους τομείς που συνιστούν μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Αντίθετα το 30,4% των νέων εργαζομένων, που ανήκουν στα μεσαία κοινωνικά στρώματα, εκφράζει μεγάλη ικανοποίηση για τα θέματα που αφορούν τον καθημερινό τρόπο ζωής τους. Ωστόσο η αισιοδοξία και η ευελιξία που επιδεικνύουν για τα σχετικά θέματα κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
H προστασία του περιβάλλοντος, σε αντιδιαστολή με την οικονομική ανάπτυξη, θεωρείται ως σημαντικότερη αξία. Σχετικά καλή πληροφόρηση, αυξημένο ενδιαφέρον, οριακή ικανοποίηση και σχετική ευελιξία, αλλά έντονη απαισιοδοξία και μικρή ενεργοποίηση εμφανίζονται εδώ στις απαντήσεις των νέων που συμμετείχαν στην έρευνα. Το 60,3% των μαθητών και το 39,8% εκφράζουν μεγάλη απαισιοδοξία για τα θέματα του περιβάλλοντος και προβληματισμό για την εξέλιξή τους.
Οι τάσεις και ο τρόπος ζωής της νεολαίας
H ίδια έρευνα εξετάζει και τις απόψεις των νέων για όλα τα θέματα της καθημερινότητάς τους, καταγράφοντας συνολικά τις τάσεις και τον τρόπο ζωής της ελληνικής νεολαίας σήμερα. Οπως προέκυψε, οι νέοι σήμερα ενημερώνονται από: συζητήσεις με άλλους ανθρώπους (9 στους 10), τηλεόραση (8 στους 10), ραδιόφωνο (8 στους 10), περιοδικά ποικίλης ύλης (5 στους 10), Διαδίκτυο (5 στους 10), εφημερίδες (4 στους 10) και περιοδικά εξειδικευμένης ύλης (3 στους 10).
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ
Καλή γνώση των απαραίτητων πληροφοριών, υψηλό ενδιαφέρον και έντονη ενεργοποίηση, αλλά έντονη δυσαρέσκεια, απαισιοδοξία και ανελαστικότητα χαρακτηρίζουν τους νέους και τις νέες σήμερα. Αρνητικές απόψεις εκφράζονται από μια μεγάλη μερίδα νέων για τους οικονομικούς μετανάστες. Οι πιο αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης θεωρούνται οι δημοσιογράφοι και δευτερευόντως οι οργανώσεις πολιτών, οι ειδικοί επιστήμονες και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις. Το 51,4% των μαθητών δραστηριοποιείται έντονα στο κοινωνικό πεδίο, καθώς και το 11% των μη προνομιούχων φοιτητών.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενδιαφέρον, αισιοδοξία και ενεργοποίηση, αλλά χαμηλό βαθμό πληροφόρησης, ικανοποίησης και ευελιξίας εκφράζει η πλειονότητα του δείγματος στα θέματα εκπαίδευσης. Δυσπιστία ως προς τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού συστήματος να επιλέγει τους καλύτερους λειτουργούς του και συνολικά αρνητική γνώμη για τους εκπαιδευτικούς. Ωστόσο οι εκπαιδευτικοί θεωρούνται ως η πιο αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης, ενώ οι πιο συχνά προτιμώμενες μορφές εκπαιδευτικών ενημερωτικών μηνυμάτων είναι τα μηνύματα που παρέχουν πρακτικές οδηγίες, καθώς και τα πληροφοριακά και αξιολογικά.
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενα μεγάλο ποσοστό υποστηρίζει ότι ο πολιτισμός έχει εμπορευματοποιηθεί και εκφράζονται πολλές αρνητικές απόψεις για το θέμα. Ενδιαφέρον και συγκρατημένη αισιοδοξία, αλλά χαμηλό επίπεδο πληροφόρησης και ενεργοποίησης, καθώς και έντονη δυσαρέσκεια χαρακτηρίζουν και εδώ τη «νέα γενιά». Ως περισσότερο αξιόπιστοι φορείς πολιτιστικής ενημέρωσης θεωρούνται οι καλλιτέχνες, οι δημοσιογράφοι και οι οργανώσεις πολιτών.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Οι νέοι και οι νέες γνωρίζουν πολλά και δείχνουν με κάθε τρόπο το έντονο ενδιαφέρον τους για τα θέματα που αφορούν την αγορά εργασίας, αλλά ταυτόχρονα νιώθουν έντονη απαισιοδοξία και δείχνουν ανελαστικότητα (42% νέων εργαζόμενων, 35% φοιτητών, 38,8% μαθητών). Ως περισσότερο αξιόπιστοι φορείς ενημέρωσης για εργασιακά θέματα θεωρούνται οι επιχειρηματίες, οι ειδικοί επιστήμονες και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις.
ΤΟ ΒΗΜΑ , 23-11-2003